پدیدارشناسی تجربۀ زیباشناختی مکان: مطالعة موردی میدان نقش جهان
نویسندگان
چکیده مقاله:
مفهوم زیبایی یکی از مناقشهبرانگیزترین مفاهیم فلسفی در تاریخ اندیشه است. فیلسوفان بسیاری کوشیدهاند این مفهوم را تعریف و صورتبندی کنند. در این پژوهش به دنبال مفهوم زیبایی و تجربۀ زیباشناختی بودیم اما نمیخواستیم صرفا آن را از لابهلای متون فیلسوفان استخراج کنیم بلکه کوشیدیم به مفهوم زیبایی از خلال تجربۀ زیستۀ انسانها دست یابیم. برای چنین پژوهشی، مکان و معماری را انتخاب کردیم تا افراد ادراک و تجربهزیباشناختیشان را از زیبایی یک بنای خاص- در اینجا نقشجهان- توصیف کنند. بنابراین ما در این پژوهش در پی یافتن پاسخ این پرسش هستیم که معنای تجربۀ زیباشناختی مشارکتکنندگان از میدان نقشجهان چیست؟ برای یافتن پاسخ این پرسش از روش «پدیدارشناسی» بر اساس الگوی «ماکس ون منن» استفاده کردیم. این پژوهش از دو بخش نظری و میدانی تشکیل شده است. ابتدا مطالعات نظری مفصلی دربارۀ پیشینۀ پدیدارشناسی فلسفی، کاربرد آن در حوزههای مختلف از جمله مکان و معماری و پدیدارشناسی به عنوان روش پژوهش کیفی انجام دادیم. سپس در بخش میدانی به مشاهده و مصاحبۀ نیمهساختار یافته و باز با 58 نفر مشارکتکننده پرداختیم. سپس گفتوگوها را خارجنویسی کردیم و بر اساس مبانی نظری تحقیق به طبقهبندی و تحلیل دادهها پرداختیم. در این مرحله به 30 مؤلفه دست یافتیم که سبب شکلگیری ادراک زیباشناختی مشارکتکنندگان از میدان نقشجهان میشود. در آخرین مرحله به جمعبندی و نتیجهگیری یافتههای پژوهش پرداختیم. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که تجربۀ زیباشناختی مشارکتکنندگان این پژوهش بر اساس تجربۀ زیستهشان در مکان مشخصی به نام نقشجهان دستِ کم به 16 مقولۀ اصلی وابسته است.
منابع مشابه
پدیدارشناسی هرمنوتیک میدان نقش جهان به مثابه مکان
«بی جهانی و گمشدگی» به عنوان بحرانی برای انسان امروز مطرح است. از آنجا که مکان یکی از مفاهیم پایه در معماری و شهرسازی است و بی مکانی معضلی است که شهرها و بناهای معاصر با آن دست به گریبانند، دیدگاه های هایدگر می تواند در پدیدار کردن مکان بسیارکارگشا باشد. مارتین هایدگر، ریش? حل این معضل را در آشکارگی مفاهیم مکان، جهان و به طور خاص دازاین (انسان) که در- جهان- بودن از ویژگی های اگزیستانسیال اوست، ...
15 صفحه اولتحلیل هرمنوتیکی خوانش هانری استرلین از میدان نقش جهان در کتاب "اصفهان تصویر بهشت" بر مبنای پدیدارشناسی میدان نقش جهان
فرآیند خوانش و فهم اثر هنری توسط مخاطب، همواره پرسش ها و ابهاماتی را در نزد هنرمندان و نظریه پردازان هنر ایجاد کرده است. اثر هنری معمولاً با خوانش های متنوع و گاه متناقضی از جانب مخاطبان آن و نظریه پردازان همراه می شود. نکته ی حائز اهمیت تأکید برخی از نظریه پردازان بر خوانش و فهم خود است، به نحوی که سایر نظرات را مردود شمرده و بر وجوهی از اثر که در نزد ایشان جلوه گر شده است، تأکید می نمایند. در ...
آمیخته پژوهی مولفه های موثر بر ادراک حس زمان در مکان شهری مطالعه موردی: میدان نقش جهان اصفهان
زمان در طراحی شهری از مباحثی است که در موارد اندکی بدان پرداخته شده است. بعد زمان به ناچار بخش مهمی از فرآیند ادراک در شهر است و در سطوح مختلف از جمله شیوه ادراک شخص در فضا قابل تعمیم و بررسی است. تجربه ذهنی از زمان، متأثر از برخی متغیرهای مکان است. پس از ارائه ایده اولیه پژوهش با اتکا به حوزههای نظری موجود در باب ادراک زمان، هدف این پژوهش، بررسی عوامل مؤثر بر ادراک زمان در مکان شهری و بررسی...
متن کاملخاستگاه نظری میدان نقش جهان
امروزه شهرهای ما بیش از هر چیز نیازمند فضاهای جمعی هستند. میدانها از دیرباز در بافت شهر به عنوان یک فضای جمعی ایفای نقش میکردهاند. وجود میدان ایرانی در شهر ایرانی، ضرورتی انکار نشدنی است. ویژگیهای میدان ایرانی را میتوان در میدانهای تاریخی ایران که در رأس آنها میدان نقش جهان قرار دارد، جستجو کرد. میدان نقش جهان به عنوان یک میدان حکومتی ایرانی و با دربرداشتن سه جزء اصلی شهر (اقتصاد، مذهب و ...
متن کاملپدیدارشناسی تجربۀ اخراج شدن از کار
با توجه به نقش محوری کار در زندگی افراد، اخراجشدن میتواند تبعات زیادی برای فرد و اطرافیان وی به دنبال داشته باشد؛ اما در حال حاضر درخصوص این تجربه فهم ناچیزی وجود دارد. بنابراین در این پژوهش از روش پدیدارشناسی گیورگی و گیورگی استفاده شد تا معنای این پدیده توصیف شود. بدینمنظور بهکمک روش نمونهگیری هدفمند، با 8 تن از افرادی که بهتازگی از کار خود اخراج شده بودند، مصاحبۀ پدیدارشناسی عمیق شد. ...
متن کاملنقش قوة خیال در پدیدارشناسی ادراک زیباییشناختی از دیدگاه میکل دوفرن مطالعة موردی: نقاشی شارل هشتم
ادراک زیباییشناختی از جمله مباحث بحثبرانگیز در حوزة زیباییشناسی جدید است که میکل دوفرن از یک منظر خاص پدیدارشناختی به بیان آن مبادرت ورزیده است. به باور وی، اثر هنری ساختاری را برای ابژة زیباییشناختی فراهم میکند که مهمترین تمایز بین این دو در ادراک است. در این مقاله تلاش میشود این تمایز را مشخص کرده و فرایند ادراک زیباییشناختی و نقش قوة خیال از دیدگاه دوفرن نشان داده شود. دوفرن سه م...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 11 شماره 20
صفحات 23- 60
تاریخ انتشار 2017-08-23
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023